Παρασκευή 17 Νοεμβρίου 2017

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΑΙ

Μέσα από αυτό το μάθημα επιδιώξαμε να βρούμε τα πλεονεκτήματα της συνεργασίας, μάθαμε να συνεργαζόμαστε και είδαμε ότι ο καθένας από εμάς είναι πολύτιμος για την ομάδα.
Ξεκινώντας τη συζήτησή μας στον μαγικό μας κύκλο βρήκαμε πράγματα που κάνουμε στο σχολείο και τα οποία απαιτούν να δουλεύουμε σαν ομάδα και πράγματα που είναι καλύτερα να τα κάνει ο καθένας μόνος του. Στη συνέχεια συζητήσαμε για το τι κερδίζουμε όταν δουλεύουμε μόνοι μας και τι όταν δουλεύουμε σε ομάδα. Οι παρατηρήσεις των παιδιών ήταν πραγματικά τόσο εύστοχες που ένιωθα ότι είχαμε κατακτήσει το στόχο πριν καλλιεργήσουμε τη δεξιότητα της συνεργασίας.
Τα συμπεράσματα από τη συζήτησή μας ήταν τα εξής:

πηγή πλαισίου: clipartsgram
Καλό είναι να δουλεύουμε και μόνοι μας αλλά όταν καλούμαστε να δουλέψουμε σε ομάδα η συνεργασία είναι απαραίτητη. Αυτήν τη δεξιότητα θέλαμε ν καλλιεργήσουμε.
Στην τάξη, για να δώσουμε έμφαση στη συνεργασία, παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο.
Αφού συζητήσαμε πάνω σε αυτό παίξαμε διάφορα παιχνίδια. Πρώτα παίξαμε το γνωστό σε όλους μας χαλασμένο τηλέφωνο για να μάθουμε την αξία της συνεργασίας ακόμα και στη μεταφορά ενός μηνύματος.
Στη συνέχεια παίξαμε το τρένο με τα μπαλόνια (μία ιδέα από τη σελίδα Ιδέες για δασκάλους). Σε αυτό το παιχνίδι τα παιδιά έμπαιναν το ένα πίσω από το άλλο κι ανάμεσά τους ένα μπαλόνι. Στόχος ήταν να κινηθούν όλοι μαζί από τη μια μεριά της τάξης ως την άλλη χωρίς να τους πέσουν τα μπαλόνια. Αν κάποιο μπαλόνι έπεφτε έπρεπε να βρουν όλοι μαζί έναν τρόπο για να το πιάσουν. Από αυτή τη δραστηριότητα αποκομίσαμε ότι κανένας δεν είναι αρχηγός κι ότι για να φτάσουμε τον στόχο μας πρέπει να μάθει ο ένας να ακούει τον άλλο και να σέβεται τη γνώμη του.
Έπειτα παίξαμε τον καθρέπτη. Χωριστήκαμε σε ομάδες με τις κάρτες μας κι ένα παιδί έκανε τον καθρέπτη του άλλου παιδιού. Οι ρόλοι εναλλάσσονταν για να κάνουν όλα τα παιδιά τον καθρέπτη. Όταν ρώτησα τα παιδιά πώς τους φάνηκε μου απάντησαν:
  • Δεν ήμασταν ακριβώς ίδιοι.
  • Κάποια πράγματα ήταν δύσκολο να τα κάνω εγώ.
  • Δεν μπορούσαμε να κάνουμε όλοι τα ίδια πράγματα.
  • Δεν μου άρεσε όταν κάποιες φορές έβλεπα τις γκριμάτσες που έκανε ο εαυτός μου.
Ουάου!!!!!! Ακριβέστερα δεν θα μπορούσαμε να το πούμε. Έτσι καταλάβαμε ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί αλλά ο καθένας μπορεί να κάνει κάτι ξεχωριστό και γι' αυτό είναι απαραίτητος στην ομάδα. Επίσης βγάλαμε το συμπέρασμα ότι πολλές φορές σε μία συνεργασία πρέπει να προσέχουμε τον τρόπο μας και να φερόμαστε στους άλλους όπως θα θέλαμε να μας φέρονται κι εμάς.
Για να τονίσουμε ότι σε μία ομάδα δεν χρειάζεται να είμαστε όλοι ίδιοι αλλά να αποδεχόμαστε τη διαφορετικότητα και να την αντιμετωπίζουμε σαν ισότητα παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο.
Κι αφού το συζητήσαμε παίξαμε τις βούλες στην πλάτη. Κάθε παιδί είχε μία χρωματιστή βούλα στην πλάτη του. Τα παιδιά έπρεπε να χωριστούν σε ομάδες ανάλογα με το χρώμα της βούλας τους αλλά αφού δεν την έβλεπαν χρειάζονταν τη βοήθεια των άλλων. Έπρεπε λοιπόν να βρουν έναν τρόπο χωρίς να μιλάνε να βοηθήσουν και να βοηθηθούν. Δεν μπορώ να σας περιγράψω πόσο ευρηματικοί μπορούμε να γίνουμε όταν συνεργαζόμαστε.
Για να ολοκληρώσουμε τη δεξιότητα της συνεργασίας σκεφτήκαμε με τα παιδιά να φτιάξουμε το δικό μας παραμύθι και να βάλουμε μέσα όσα μάθαμε. Αφού τους έδωσα 5 βασικές κάρτες σαν οδηγό 
έβγαλαν μόνα τους τους ήρωες και την πλοκή αβίαστα. Στη συνέχεια τα παιδιά έπρεπε ανά ζευγάρια να συνεργαστούν και να εικονογραφήσουν το παραμύθι. Πήρε κάθε ζευγάρι μία πρόταση και μαζί ζωγράφισαν στην ίδια κόλλα. Και ορίστε το αποτέλεσμα μίας πολύ όμορφης συνεργασίας.
Από αυτό το μάθημα βγάλαμε τα εξής συμπεράσματα:

πηγή πλαισίου: 123rf.com
Γιατί όπως είπαν κάποιοι σημαντικοί άνθρωποι:


Με την ομόνοια τα μικρά πράγματα αποκτούν μεγαλύτερη αξία. Με τη διχόνοια, χάνονται τα σημαντικά. 
(Σαλούστιος, Ρωμαίος ιστορικός)

Ο καθένας μας είναι ένα νησί, και όλοι εμείς είμαστε μέρη της ίδιας ηπείρου.
(Τζον Ντον, Άγγλος ποιητής)

πηγή γνωμικών: Μάθετε στα παιδιά σας 20 αξίες της ζωής, Εστέβε Πουλόχ Ι Πονς και Ινές Λουθ Γκονθάλεθ, εκδ. Άγκυρα

πηγή υλικού: paroutsas.jmc.gr, Δεξιότητες για παιδιά του δημοτικού.
Και για να τελειώσουμε όμορφα την ανάρτησή μας για τη συνεργασία μπορούμε να παρακολουθήσουμε το χαρακτηριστικό παραμύθι του Αισώπου "Το λιοντάρι και το ποντίκι".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου