ΔΕ Μ' ΑΚΟΥΣ;
Αυτό το μάθημα μου αρέσει πολύ γιατί σου δίνει την δυνατότητα να αναφερθείς σε χίλια δυο πράγματα αλλά παράλληλα με αγχώνει γιατί ακριβώς μπορείς να αναφερθείς σε χίλια δυο πράγματα και πού να τα προλάβεις όλα σε ένα διδακτικό δίωρο. Για αυτό πάντα το εκμεταλλεύομαι δουλεύοντας το σαν project.
Το μάθημα αυτό το δουλέψαμε διαθεματικά εμπλέκοντας την Γλώσσα, τα Μαθηματικά, τη Μελέτη και τα Εικαστικά (την κατασκευή μας θα την δείτε σε άλλη ανάρτηση στις ετικέτες Φθινόπωρο).
Αφού σχολιάσαμε την εικόνα και τον τίτλο και υποθέσαμε τι μπορεί να λέει το ποίημα το διαβάσαμε και το συζητήσαμε. Ρώτησα τα παιδιά γιατί η ποιήτρια διάλεξε να ονομάσει το ποίημά της έτσι και πήρα ενδιαφέρουσες απαντήσεις. "Κάνει θόρυβο ο αέρας", " Πατάμε τα ξερά φύλλα και κάνουν φασαρία", "Ακούμε τη βροχή όταν πέφτει" κ.α.
Κάναμε μια αναφορά στις υπόλοιπες εποχές και τους μήνες κι εστιάσαμε στο Φθινόπωρο. Μιλήσαμε για τις αλλαγές του καιρού και τα χρώματα του ουρανού, για τα καιρικά φαινόμενα, τα πρωτοβρόχια και για τις αλλαγές στα ρούχα μας. Μιλήσαμε επίσης για τις αλλαγές που γίνονται στη φύση. Τα φύλλα αρχίζουν να κιτρινίζουν
και να πέφτουν. Μου έδωσαν την αφορμή να μιλήσουμε για τα φυλλοβόλα και τα αειθαλή δέντρα. Κάποια από τα φυλλοβόλα δέντρα είναι η αμυγδαλιά, η αχλαδία και ο πλάτανος του οποίου τα φύλλα βλέπουμε παραπάνω.Αμυγδαλιά |
Μηλιά |
Άγρια αχλαδιά |
Έλατο |
Κυπαρίσσι |
Ελιά |
Πηγές εικόνων: hartaetoi.wordpress.com
diasporic.org
agiosgeorgios.webnode.com
mamatus.centerblog.net
el.wikipedia.org
dimitra-natural.gr
Αναφερθήκαμε στα φρούτα, τα λαχανικά και τους καρπούς του Φθινοπώρου. Έπειτα ρώτησα τι σημαντικό γίνεται το Φθινόπωρο. Το πρώτο που μου απάντησαν είναι ότι ξεκινούν τα σχολεία. Μου είπαν επίσης ότι κάποια ζώα ετοιμάζονται για τη χειμερία νάρκη, όπως ο σκαντζόχοιρος, το φίδι, η αρκούδα, η νυχτερίδα. Παρακάτω μπορείς να δεις έναν αρκούδο να ξυπνάει από τον χειμέριο ύπνο του.
diasporic.org
agiosgeorgios.webnode.com
mamatus.centerblog.net
el.wikipedia.org
dimitra-natural.gr
Αναφερθήκαμε στα φρούτα, τα λαχανικά και τους καρπούς του Φθινοπώρου. Έπειτα ρώτησα τι σημαντικό γίνεται το Φθινόπωρο. Το πρώτο που μου απάντησαν είναι ότι ξεκινούν τα σχολεία. Μου είπαν επίσης ότι κάποια ζώα ετοιμάζονται για τη χειμερία νάρκη, όπως ο σκαντζόχοιρος, το φίδι, η αρκούδα, η νυχτερίδα. Παρακάτω μπορείς να δεις έναν αρκούδο να ξυπνάει από τον χειμέριο ύπνο του.
Ανέφεραν επίσης και τα αποδημητικά πουλιά. Το χελιδόνι, η πάπια, ο πελεκάνος, ο πελαργός και άλλα φεύγουν μόλις αρχίσει να κάνει κρύο για πιο ζεστές χώρες αφού πλέον δεν μπορούν να βρουν εδώ τροφή. Παρακάτω μπορείς να δεις ένα βίντεο για τα ταξιδιάρικα πουλιά.
Μου είπαν επίσης για τον τρύγο, το μάζεμα της ελιάς, τη σπορά και το όργωμα. Όλα αυτά τα κατέγραφα στον πίνακα για να τα χρησιμοποιήσω αργότερα στο project.
Στη συνέχεια σηκώθηκαν όλα τα παιδιά και έκαναν τα δέντρα. Δείξαμε πώς κουνιούνται τα φύλλα όταν ο άνεμος φυσά σιγά και πώς όταν είναι δυνατός. Κάποια στιγμή ο δυνατός άνεμος (εγώ δηλαδή) φύσηξε τόσο δυνατά που έριξε κάτω μερικά δεντράκια.
Ο κηπουρός μας ήρθε και τα μάζεψε μετρώντας πόσα δέντρα ήταν πεσμένα και πόσα όρθια. Μετά έδωσα φθινοπωρινά φυλλαράκια σε κάθε παιδί με έναν αριθμό γραμμένο πάνω τους. Τρία παιδιά κάθε φορά σηκώνονταν με το φύλλο τους και παρίσταναν τα δέντρα. Ο αριθμός πάνω στο φύλλο συμβόλιζε τον αριθμό των φύλλων που είχε πάνω το κάθε δεντράκι. Ένα άλλο παιδί που έκανε τον κηπουρό μετρούσε πόσα ήταν τα φύλλα σε όλα τα δέντρα.
Ξαφνικά φυσούσε πάλι ο δυνατός αέρας κι έριχνε κάτω ένα δεντράκι με τα φύλλα του. Ο κηπουρός τώρα έπρεπε να μας πει πόσα έμειναν. Έτσι κάναμε εξάσκηση στην πρόσθεση και την αφαίρεση με πάτημα στη δεκάδα. Τους άρεσε πολύ αυτό το παιχνίδι αλλά δεν πρόλαβα να σηκώσω όλα τα παιδιά. Θα το επαναλάβουμε μόλις βρούμε χρόνο.
Στη συνέχεια, θέλοντας να δουλέψουμε τον προφορικό μας λόγο, πήραμε φθινοπωρινές εικόνες και τις περιγράψαμε.
Στην αρχή σηκωνόταν ένα παιδί για να περιγράψει κι έπειτα ένα άλλο για να συμπληρώσει τονίζοντας ότι στην περιγραφή δίνουμε σημασία στη λεπτομέρεια για να κάνουμε ποιο πλούσιο το λόγο μας. Έτσι κάτι που το ένα παιδί δεν έβλεπε το έβλεπε το άλλο και το συμπλήρωνε προκειμένου να μην επαναλαμβάνεται.
Στο τέλος τα παιδιά έφτιαξαν ζευγαράκια και διάλεξαν μία υποενότητα από αυτές που είχα γράψει στον πίνακα για να μας την παρουσιάσει. Τις εργασίες των παιδιών θα τις δείτε στην ανάρτηση Φθινόπωρο.
Παρακάτω μπορείτε να ακούσετε μία ωραία μουσική του Vivaldi για το Φθινόπωρο.
Άκουσε και μία ωραία ιστορία από την Λιλιπούπολη και τραγούδια για το Φθινόπωρο από την παιδική χορωδία του Σπ.Λάμπρου.
Κι εδώ είναι η ποιήτριά μας Μάρω Λοϊζου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου