Πέμπτη 19 Μαΐου 2016

ΕΝΟΤΗΤΑ 19 
ΜΑΘΗΜΑ 6 
ΟΙ ΠΕΤΑΛΟΥΔΕΣ ΒΟΗΘΟΥΝ 
(ΟΙ ΜΕΤΟΧΕΣ) 

Μετά τις μελισσούλες σειρά είχαν οι πεταλούδες. Μόνο που αυτές είχαμε την ευκαιρία να τις δούμε μόνο σε ένα διδακτικό δίωρο και τι προλαβαίνεις να πεις σε τόσο λίγο χρόνο όταν μάλιστα έχεις να παραδώσεις και γραμματική. Τα υπέροχα αυτά πλασματάκια, τα τόσο σημαντικά για τη φύση, ομορφαίνουν τον πλανήτη μας με τα απερίγραπτα χρώματα των φτερών τους. Δεν μπορώ να μην σκέφτομαι το παιδικό τραγουδάκι που μαθαίνουμε στα μικρά παιδιά όταν αναφερόμαστε στην πεταλούδα.
Στο κείμενό μας τα χρώματα των πεταλούδων παρομοιάζονται με εκείνα των λουλουδιών. Παρακολούθησε το παρακάτω βίντεο για να δεις πεταλούδες και λουλούδια.
Μετά την σύντομη αναφορά μας στις πεταλούδες ασχοληθήκαμε με τις μετοχές. Θα έλεγα καλύτερα ανακαλύψαμε τις μετοχές. Με αφορμή την μετοχή του κειμένου ρώτησα τα παιδιά πώς πέταξαν οι πεταλούδες κι εκείνα μου απάντησαν "γελώντας". Έτσι, ξεκίνησα να ζητώ να  σκεφτούν παρόμοιους τρόπους για να μου πουν πώς μπορώ να περπατώ και να τραγουδώ ταυτόχρονα, να τρέχω και να πηδώ, να αντιγράφω και να διαβάζω. Όλες οι μετοχές που έβγαιναν από τα δεύτερα ρήματα κι αυτές που μου είπαν σαν δικά τους παραδείγματα τα παιδιά, τις έγραφα σε δύο ξεχωριστές ομάδες, σε -ώντας και -οντας. Έπειτα ζήτησα να παρατηρήσουν αν έχουν κάποια διαφορά και γιατί τις χώρισα. Εύστοχα παρατήρησαν τη διαφορά στο -ο κι από κει στον τόνο. Μετά όλα ήταν πιο εύκολα. Τα παιδιά έλεγαν μόνα τους μετοχές και τις έγραφαν στον πίνακα στη σωστή ομάδα. Έτσι, μάθαμε ότι όταν ο τόνος πάει στο -ω θέλει ωμέγα γιατί είναι ανοιχτό και περιμένει ενώ όταν ο τόνος δεν πάει στο -ο θέλει όμικρον γιατί είναι κλειστό και τίποτα δεν αφήνει να μπει μέσα.
Για το τέλος κρατήσαμε τον ορισμό. Τα παιδάκια μου με εξέπληξαν όταν ρώτησα τι μας δείχνουν οι μετοχές. Μου απάντησαν τον τρόπο. Κι όταν ρώτησα πώς το κατάλαβαν μου είπαν ότι τα ρωτούσα συνέχεια με το πώς (όπως είχαμε μάθει στα τροπικά επιρρήματα). Μάθαμε λοιπόν ότι οι μετοχές είναι μικρές λέξεις που βγαίνουν από τα ρήματα για να μας δείξουν τον τρόπο που γίνεται κάτι.
Και πάμε τώρα να παίξουμε ένα ωραίο παιχνίδι που βρήκα στ σάιτ της Σόφης Μανδά. Σκέψου πώς φτιάχνεται η μετοχή του κάθε ρήματος και βάλε το στη σωστή ομάδα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου