Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016

ΠΕΡΝΑ-ΠΕΡΝΑ Η ΜΕΛΙΣΣΑ 

ΜΕ ΤΑ ΔΕΥΤΕΡΑΚΙΑ ΤΗΣ 

ΤΟ ΜΕΛΙ 

Αυτή την εβδομάδα ο Γιώργος Ορ. και η Φανή μας μίλησαν για το μέλι. Μιλήσαμε για τα είδη μελιού, την διατροφική του αξία αλλά και για τον τρόπο παραγωγής κι εξαγωγής του. Τα παιδιά έφτιαξαν έναν πίνακα αναφοράς για την τάξη.
Μας είπαν ότι το μέλι είναι η φυσική γλυκιά ουσία που παράγουν οι μέλισσες από το νέκταρ των φυτών ή τους φυσικούς χυμούς (μελίτωμα) που εκκρίνουν κάποια φυτά. Οι μέλισσες συλλέγουν το νέκταρ, το αναμιγνύουν με ειδικές ουσίες του σώματός τους και αφού βγάλουν όλο το νερό που μπορεί να περιέχει φτιάχνουν το μέλι, το οποίο αποθηκεύουν στις κηρήθρες.  
Οι μέλισσες παράγουν τόσα μέλια όσα είναι και τα φυτά που δίνουν νέκταρ και μελίτωμα. Κάθε περιοχή παράγει τα δικά της μέλια ανάλογα με την ανθοφορία της.
πηγή εικόνας: meli-lithaion.blogspot.com
Ανάλογα την προέλευσή τους τα χωρίζουμε σε δύο ομάδες:
1) Μέλια Ανθέων: είναι εκείνα που φτιάχνονται από το νέκταρ των φυτών. 
2) Μέλια Μελιτώματος: είναι εκείνα που φτιάχνονται από τους φυσικούς χυμούς των φυτών ή τις εκκρίσεις εντόμων, τα οποία ζουν σε αποικίες, πάνω στα φυτά ή δέντρα. 
Μιλήσαμε επίσης για το πώς παράγεται το μέλι. 
Oι μέλισσες μιας κυψέλης, πετάνε από λουλούδι σε λουλούδι και συλλέγουν γύρη και νέκταρ. Όταν μαζέψουν αρκετό νέκταρ και γύρη επιστρέφουν στην κυψέλη τους, αποθηκεύουν την προμήθειά τους στα κελιά της κυψέλης και μετά φεύγουν ξανά και επαναλαμβάνουν την διαδικασία. Στη συνέχεια άλλες μέλισσες προσθέτουν δικές τους ουσίες και το αποθηκεύουν στις κηρήθρες, αφού πρώτα τις έχουν καθαρίσει κι αποστειρώσει.
πηγή εικόνας www.enallaxnews.gr
Έπειτα δημιουργούν με τα φτερά τους ένα ρεύμα αέρα έτσι ώστε να εξατμιστεί το μεγαλύτερο μέρος του νερού που υπάρχει στο νέκταρ για να γίνει το μέλι συμπυκνωμένο και να μην ξινίσει.
Τέλος, οι μέλισσες σφραγίζουν τα κελιά με ένα πολύ λεπτό στρώμα κεριού. Όταν, σφραγιστούν τουλάχιστον τα 2/3 της κηρήθρας με κερί, ο μελισσοκόμος μπορεί να πάρει την κηρήθρα με το μέλι. Για να βγάλει το μέλι, πρέπει να αφαιρέσει το κερί από τα κελιά και στη συνέχεια να την τοποθετήσει σε ένα μελιτοεξαγωγέα που περιστρέφεται οπότε το μέλι βγαίνει από τα κελιά. Το μέλι μετά χρειάζεται μόνο φιλτράρισμα (απομακρύνονται κομματάκια κεριού, γύρης) για να συσκευασθεί σε βάζα και να πάει στα ράφια των καταστημάτων. Είδαμε στην τάξη ένα πολύ ωραίο βίντεο για το πώς παίρνει ο μελισσοκόμος το μέλι το οποίο μας άρεσε πολύ. Εξάλλου μία εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις.
Δεν παραλείψαμε να πούμε για την διατροφική αξία του μελιού και γιατί είναι σημαντικό να υπάρχει στη διατροφή μας. Δεν είναι τυχαίο που αυτό το προϊόν είχε σημαντική θέση στο τραπέζι των αρχαίων Ελλήνων. Αναφέραμε ότι το μέλι είναι πλούσιο σε υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, βιταμίνες, αμινοξέα, ένζυμα, ασβέστιο, χαλκό, σίδηρο, μαγνήσιο, φώσφορο, κάλιο, ψευδάργυρο και νερό. Αυτά τα στοιχεία του μελιού του δίνουν ακαταμάχητες ιατρικές ιδιότητες.
πηγή εικόνας: www.clickatlife.gr
   Το μέλι είναι τονωτικό και αυξάνει το ρυθμό λειτουργίας της καρδιάς.  Από αυτό παίρνουμε ενέργεια. Ο οργανισμός μας το χωνεύει εύκολα και μας ανακουφίζει από την κούραση. Καταπολεμά βακτήρια, παράσιτα και ιούς και κάνει καλό στο ανοσοποιητικό μας σύστημα. Μαλακώνει τον λαιμό μας όταν βήχουμε και βοηθά τον οργανισμό μας να παράγει νέα κύτταρα. Επίσης, βοηθά στην υγιεινή του στόματός μας αφού «εξολοθρεύει» τα βακτήρια που μας προκαλούν πλάκα και τερηδόνα. Οι αντισηπτικές του ιδιότητες βοηθούν στον καθαρισμό, την απολύμανση ή την επούλωση πληγών και εγκαυμάτων.
  Τα παιδιά που τρέφονται με μέλι είναι πολύ πιο αναπτυγμένα από αυτά που τρέφονται με ζάχαρη. 
Σε αυτήν την ενότητα μαζέψαμε συνταγές με μέλι. Θα τις συνδυάσουμε με την επόμενη ενότητα και θα σας παρουσιάσουμε έναν ωραίο οδηγό μαγειρικής κι ομορφιάς!
Δεν παραλείψαμε όμως να αναφέρουμε ότι το μέλι το χρησιμοποιούμε πολύ και στην παράδοσή μας. Στους γάμους τρώμε καρύδια με μέλι και σε κάποιες περιοχές της Κρήτης, όταν το ζευγάρι πηγαίνει σπίτι η πεθερά ταΐζει τη νύφη μέλι με καρύδια για να την υποδεχτεί.
Πηγές: http://blog.simvlos.com/
http://www.honeymell.com/
http://www.vita.gr/
geaolympou.gr/gi-olimpou
Για να ολοκληρώσουμε αυτήν την ενότητα κάναμε μία ωραία δραστηριότητα για την παραγωγή του μελιού την οποία βρήκα στη σελίδα "Ταξίδι στη χώρα ...των παιδιών". Μπορείτε να τη δείτε και να βρείτε το υλικό πατώντας την εικόνα.
Ευχαριστώ πολύ τη συνάδελφο που το μοιράστηκε. Άρεσε πολύ στα παιδιά.
Μπράβο Φανή.
Μπράβο Γιώργο.
Πολύ καλή δουλειά!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου