Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου 2024

ΕΝΟΤΗΤΑ 7

ΜΑΘΗΜΑ 8

Ο ΨΕΥΤΗΣ ΒΟΣΚΟΣ

Αυτό το κλασικό παραμύθι του Αισώπου μας έδωσε τη δυνατότητα να μιλήσουμε για κάτι που όλοι, μικροί και μεγάλοι, αγαπάμε: τα παραμύθια. Με αυτό το κείμενο τα παιδιά έμαθαν πως όταν αφηγούμαστε ή γράφουμε ένα παραμύθι ακολουθούμε μια συγκεκριμένη χρονική ακολουθία και βασιζόμαστε σε συγκεκριμένα δομικά στοιχεία.
Την πρώτη μέρα διαβάσαμε από το βιβλίο μας την ιστορία του Αισώπου για τον Ψεύτη βοσκό με όλες τις δραστηριότητες ανάγνωσής μας. Είδαμε ποιος είναι ο Αίσωπος και γιατί είναι τόσο ξακουστός! Έπειτα αναρρωτηθήκαμε γιατί το κείμενό μας έχει τις ταμπελίτσες της ΑΡΧΗΣ- ΜΕΣΗΣ- ΤΕΛΟΥΣ στο πλάι κι έτσι μάθαμε ότι πρέπει να ακολουθούε μία συγκεκριμένη σειρά για να έχει νόημα το παραμύθι μας. Ανακατέψαμε διάφορες ιστορίες και προσπαθήσαμε να τις βάλουμε στη σωστή σειρά.
Την επόμενη μέρα ασχοληθήκαμε με τα στοιχεία της ιστορίας.  Είδαμε το παραμύθι του Αισώπου "Ο ψεύτης βοσκός" από τη σειρά Bedtime Stories. 
και συμπληρώσαμε τα στοιχεία στην παρακάτω διαφάνεια του διαδραστικού.

Κάναμε το ίδιο για την "Κοκκινοσκουφίτσα",
για τον "Μπισκοτένιο",
και την "Πριγκίπισσα και το αλάτι".
Έτσι, είδαμε ότι όλες οι ιστορίες έχουν έναν τίτλο, μία αρχή, μία μέση κι ένα τέλος με αυτή τη σειρά. Αλλά και ότι όλες έχουν στην αρχή τους ήρωες και τον τόπο, στη μέση το πρόβλημα και στο τέλος τη λύση. Συνοψίσαμε τα συμεπράσματά μας στην παρακάτω διαφάνεια.
Στη συνέχεια δώσαμε προσοχή και στις λέξεις που χρησιμοποιούν για να ξεκινήσουν, να τελειώσουν, να εισάγουν το πρόβλημά τους και να δώσουν τις λύσεις τους. Τις λέξεις αυτές τις απομονώσαμε και τις κατηγοριοποιήσαμε.

Ήρθε έπειτα η ώρα να φτιάξουμε τη δική μας ιστορία. Κάθε παιδί, σε διαφορετικό χρώμα καρτελάκι έγραφε μία λέξη ή μια πρόταση που αντιστοιχούσε σε έναν ήρωα, έναν τόπο, ένα πρόβλημα και μία λύση. Βάλαμε τα καρτελάκια στα αντίστοιχα κουβαδάκια τους.

Χωριστήκαμε σε ομάδες και κάθε ομάδα διάλεγε κι ένα καρτελάκι από κάθε κατηγορία. Με τα καρτελάκια αυτά έπρεπε να συνθέσουν προσφορικά ένα παραμύθι βάζοντας τη φαντασία τους και χρησιμοποιώντας τις φράσεις του πίνακα για την αρχή- μέση - τέλος. Κάναμε και μια πρώτη απόπειρα να εισάγουμε τα επίθετα στις προτάσεις μας χωρίς να χρησιμοποιήσουμε τον συγκεκριμένο όρο αλλά λέγοντας πώς μπορούμε να μεγαλώσουμε την πρότασή μας. Είπαμε ότι μπορούμε να χρησιμοποιούμε λέξεις που μας δείχνουν χρώμα, μέγεθος ή κάποιο άλλο χαρακτηριστικό. Έτσι δεν λέμε σκέτη θάλασσα αλλά μια μεγάλη, γαλάζια και ήρεμη θάλασσα.
Όταν κάθε ομάδα ήταν έτοιμη παρουσίαζε την ιστορία της σε όλη την τάξη. Τα παιδιά ομαδικά έφτιαξαν υπέροχες ιστορίες.
Κι αφού τα είδαμε όλα τα στοιχεία ήρθε η ώρα να γράψει το καθένα το δικό του παραμύθι. Τα παιδιά έβαλαν πολλή φαντασία κι έγραψαν υπέροχα παραμύθια σωστά δομημένα!
 Μπράβο παιδάκια μου! 
Μακάρι να μπορούσα να αναρτήσω όλων τις ιστορίες. Και για να σας αποζημιώσω θα σας δείξω πολλά- πολλά παραμύθια του Αισώπου. Αλλά πρώτα πρέπει να μάθεις ότι:

Ο Αίσωπος ήταν αρχαίος Έλληνας παραμυθάς που μέσα από τα παραμύθια του προσπαθούσε να διδάξει κάτι. Δεν έγραψε κανέναν από τους μύθους αλλά τους διηγόταν προφορικά. Γεννήθηκε τον 7ο αιώνα π.Χ.  και λένε πώς καταγόταν από τη Φρυγία, ενώ σύμφωνα μ' άλλους γεννήθηκε στη Σάμο ή τη Θράκη, τις Σάρδεις, την Αίγυπτο ή και άλλες περιοχές της Αφρικής. O Αίσωπος ήταν ταπεινής καταγωγής  και πραγματικό τέρας ασχήμιας: μαυριδερός, καμπούρης, τραυλός, κοντόλαιμος, στραβοπόδης με μύτη πλακουτσωτή και κεφάλι τριγωνικό, αλλά παράλληλα ήταν ευφυέστατος. Όσο ζούσε ήταν δούλος αλλά οι Αθηναίοι του έστησαν αργότερα ανδριάντα για να δείξουν έτσι ότι κάθε άνθρωπος αξίας πρέπει, ανεξάρτητα από τη καταγωγή του, να τιμάται.
Ο Αίσωπος. Πίνακας του Ντιέγο Βελάθκεθ
 Πρωταγωνιστές στους μύθους του Αισώπου είναι περισσότερο τα ζώα. Τους έγραφε εμπνευσμένος από την καθημερινή ζωή και τη φύση. Είχε τη μοναδική ικανότητα να δίνει στα ζώα ανθρώπινες ιδιότητες, ψυχή και λαλιά, σε τέτοιο βαθμό που να θεωρείς ότι οι μύθοι του ήταν κάποτε η πραγματικότητα και όλα αυτά που διηγείται έχουν συμβεί. 
Μέσα από τους μύθους του προσπαθούσε να αποτρέψει τη βία, την απάτη, τη προδοσία,  τη ματαιοδοξία, την αλαζονεία, τα ψέματα, την πλεονεξία, την πονηριά.  Με τον καιρό απέκτησε μεγάλη φήμη κι όλοι έτρεχαν κοντά του για να ακούσουν κάποιο μύθο του σχετικά με κάποιο πρόβλημα τους. 

Πηγή κειμένου και εικόνων:  el.wikipedia

Διάλεξε ποιον μύθο θέλεις να δεις ή να ακούσεις πατώντας πάνω στον τίτλο του.


Αν θέλεις παίξε ένα παιχνίδι για να δεις πόσο καλά τα ξέρεις τα παραμύθια.
πηγή: tranoueducation.gr

Κι εδώ μπορείς να παίξεις με το ηλεκτρονικό μας βιβλίο και το κομμάτι του παζλ που θα βρεις στο τέλος του μαθήματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου